mandag 8. april 2013

Skrell deg en gulrot!


..Ja, bokstavelig talt altså.


Bildet er lånt fra frukt.no


Når søtsuget melder seg, noe det stadig vekk gjør hos meg, går det faktisk veldig raskt å skrelle seg en gulrot. Jeg er sikkert på topp 10 av sjokoladeavhengige i dette landet, og synes det er veldig vanskelig å ha en sjokoladeplate liggende i skapet uten å spise den. Men etter at jeg begynte å trene,(hurra!!) har jeg oppdaget at det finnes bedre alternativer der ute som faktisk demper suget, og er godt! Gulrot for eksempel! Og det føles så mye bedre å spise noe sunt, spesielt midt i uka... Knaskegulrøtter kan også være fint å ha i kjøleskapet, disse trenger jo bare å skylles. Eventuelt kan man skrelle og skjære opp frukt og grønt som ligger klart i kjøleskapet til behovet for "noe" melder seg. Squash og sukkererter er faktisk også god som snacks eller på brødskiva, gjerne sammen med leverpostei eller skinke. (ja, og majones da..)

De fleste nordmenn spiser altfor lite grønnsaker, og det er vel noe de fleste av oss kan bli flinkere til.

6 kommentarer:

  1. Hei!

    Har du prøvd grønnsaker i smoothie? Det er også en fin måte å få i seg mer grønnsaker på. Her finner du noen kjempegode oppskrifter:

    http://www.frukt.no/sok/?searchType=0&searchText=gr%C3%B8nnsaksmoothie&send=submit&articleTypeIdFromTop=13

    Ha en flott dag! :)

    Hilsen Julie i Opplysningskontoret for frukt og grønt

    SvarSlett
  2. Hei Julie!
    Det har jeg ikke tenkt på, men det skal jeg jammen prøve :) De så veldig gode ut :) Takk for tipset!

    Hilsen Nina

    SvarSlett
  3. Hei.
    Når begynte du å trene? Så fint for deg :)
    Stå på videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene :) for en uke siden ;) Det føles godt! Takk!

      Slett
  4. Eg høyrer til i gruppa av folk som et for lite frukt og grønt... Men eg har klart å kutte kraftig ned på godteriet, etter å ha fått gode råd frå folk på Sykroken! Meir frukt i staden for blei det i starten, men dessverre ikkje nå lenger. Må skjerpe meg... Takk for påminnaren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også! Men det er lettere å finne en erstatter for en dårlig vane enn å bare kutte ut den dårlige vanen. Dropp godteri/sjokolade i ukedagene og spis grønnsaker og frukt istedenfor. Så kan man skeie litt ut i helgene om man føler for det :)

      Slett

Jeg blir alltid glad for kommentarer :)))